De oude Arbed-site in Gentbrugge, hier begint een stuk Zeeschelde dat ooit een bloeiende route van de binnenscheepvaart was. Met het verdwijnen van de industrie bleef ook de sluis aan de Vlaamse Kaai gesloten waardoor tal van dier- en plantensoorten er hun plek heroverden. Zo ontstond het Gentse Zwin: een uniek zoetwatergetijdengebied met slikken en schorren en prachtige rietkragen in het midden van de stad. Het is een plezier voor iedere Gentenaar om er te wandelen en te fietsen.
Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) wil dit stuk Schelde tussen Gentbrugge en Melle nu uitbaggeren, een sluis bouwen en het hele traject omvormen in functie van pleziervaart. De Vlaamse overheid voorziet de nodige middelen voor deze investeringen.
GEzwiNT vraagt de Overheid om de inwoners van de betrokken wijken te horen om de investering van vele miljoenen euro’s overheidsgeld een aangepaste invulling te geven binnen het duurzaam Gents stadsontwikkelingsbeleid.
° Welke meerwaarde biedt de pleziervaart midden in één van de Gentse groenpolen?
° Welke toeristische, recreatieve en educatieve mogelijkheden biedt het zoetwatergetijdegebied in een toekomstgericht beleid? Zeg maar een Bourgoyen aan de andere zijde van Gent.
° Hoe kunnen de investeringen een maximaal maatschappelijk rendement opleveren voor alle buurtbewoners op lange termijn?
° Wat zijn de kosten van de omvangrijke ingrepen tegenover de baten?